Overview of Emotion Regulation in Working Mothers Who Experience Dual Role Conflict
DOI:
https://doi.org/10.47134/acsc.v1i1.4Keywords:
Emotion Regulation, Working Mother, Multiple Role ConflictAbstract
The purpose of this study is to characterize the emotional regulation of working women who deal with dual role conflict, or conflicts between work at home and job outside the home. This study aims to identify the variables influencing the emotional regulation of working mothers who encounter dual role conflict as well as to give an overview of the emotional regulation practices of these mothers. The issue where mothers experience a dual role conflict between working and being a housewife is the focus of the researcher's qualitative technique. Three working mothers who had also transitioned to being housewives with children and significant others or informants made up the total number of respondents in this study. Formal interviews were used to gather data. The findings demonstrated that each of the three respondents was able to discuss several facets of emotional regulation, such as reaction modulation, attention deployment, situation alteration, and situation selection. While gender, cognitive ability, and social support are determinants in emotion regulation.
References
Apriati W.P., I., & Andini, N. (2021). Regulasi Emosi Ibu Bekerja Saat Mendampingi Anak Menjalani Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 5(1), 1–9. https://doi.org/10.31537/jecie.v5i1.607
Ashran, K., & Psikologi, A. F. (2020). Perbedaan Kematangan Emosi Ditinjau Dari Keutuhan
Keluarga Pada Remaja. Psycho Holistic, 2(1), 1–11.
Elizabeth, R. (n.d.). Peran Ganda Wanita Tani dalam Mencapai Ketahanan Pangan Rumah Tangga di Pedesaan. 59–68.
Ermawati, S. (n.d.). ( Konflik Peran Ganda Wanita Karier ditinjau dalam Prespektif Islam ). 46. Estuti, W. (2013). Dampak Perceraian Orang Tua Terhadap Tingkat Kematangan Emosi Anak Kasus Pada 3 Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Pekuncen Banyumas. Skripsi, 1–157.
Fatmawaty, R. (2017). Memahami Psikologi Remaja (Vol. 02).
Fitri, N. F., & Adelya, B. (2017). Kematangan Emosi Remaja Dalam Pengentasan Masalah.
Jurnal Penelitian Guru Indonesia-JPGI, 2(2).
Gina, F., & Fitriani, Y. (2020). Regulasi emosi dan parenting stress pada ibu bekerja. Jurnal
Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 2(2), 96. https://doi.org/10.26555/jptp.v2i2.18094
Gunawan, I. (2013). KUALITATIF Imam Gunawan. Pendidikan, 143.
Kristiana Rahmawati, H., Wahyuni Djoko, S., Desak Made Santi Diwyarthi, N., Aldryani, W., Ervina, D., Oktariana, D., Octrianty, E., Kurniasari, L., Adela Fatsena, R., Octovia Manalu, L., Kholis, I., & Cipta
Dilindungi Oleh Undang-Undang, H. (2022). Psikologi Perkembangan (2022nd ed.).
Lerchenmueller, M. J., & Sorenson, O. (2018). The gender gap in early career transitions in the life sciences. Research Policy, 47(6), 1007–1017. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.02.009
Mahachandra, M., Prastawa, H., Suliantoro, H., Inggar, F., Industri, J. T., Teknik, F.,
Diponegoro, U., Tembalang, K. U., & Barat, J. (2019). Konflik peran ganda pada pekerja wanita di indonesia. 515–520.
Marliani, R., Nasrudin, E., Rahmawati, R., & Ramdani, Z. (n.d.). Regulasi Emosi , Stres , dan
Kesejahteraan Psikologis : Studi Pada Ibu Work from Home dalam Menghadapi Pandemi
COVID-19.
Pahleviannur, M. R. (2019). Pemanfaatan Informasi Geospasial Melalui Interpretasi Citra Digital Penginderaan Jauh untuk Monitoring Perubahan Penggunaan Lahan. JPIG (Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Geografi), 4(2), 18–26.
Pahleviannur, M. R. (2022). Penentuan Prioritas Pilar Satuan Pendidikan Aman Bencana (SPAB) menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process (AHP). Pena Persada.
Pahleviannur, M. R., Wulandari, D. A., Sochiba, S. L., & Santoso, R. R. (2020). Strategi Perencanaan Pengembangan Pariwisata untuk Mewujudkan Destinasi Tangguh Bencana di Wilayah Kepesisiran Drini Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(2), 116–126.
Rahmayati, T. E. (n.d.). Konflik peran ganda pada wanita karier. 3, 152–165.
Riski, O., Sari, P., & Agustang, A. (2021). PERAN GANDA IBU RUMAH TANGGA ( STUDI KASUS PADA TUKANG CUCI MOBIL / MOTOR ) Abstrak. 1(2), 106–113.
Sawitri, E. (2017). Kematangan Emosi Pada Remaja Yang Diasuh Orang Tua Single Parent Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang. Skripsi, 1–145.
Setyorini, D. (n.d.). Peran ganda dosen wanita di universitas sultan ageng tirtayasa.
Suzana Murni, S. O., Green, C. W., Djauzi, Dr. S., & Setiyanto, A. (2015). Hidup dengan HIV/AIDS. Yayasan Spritia.
Syafiequrrahman. (2020). Dinamika Kematangan Emosi Remaja Pada Keluarga Yang Bercerai Studi Kasus Di Kota Malang.
W, T. V. R. (2018). PERAN GANDA YANG DIALAMI PEKERJA WANITA K3L. 1, 204–219.
Wijayadhi, A., Effendi, M. M., & Rahardjo, S. B. (2023). Prediksi Penyakit Jantung Dengan Algoritma Regresi Linier. 4(1), 15–28.
Yuliza, W. T., Hardisman, H., & Nursal, D. G. A. (2019). Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Pencegahan HIV/AIDS Pada Wanita Pekerja Seksual Di Kota Padang. J. Kesehat. Andalas, 8(2), 376. https://doi.org/10.25077/Jka.V8.I2.P376-384.2019
Zuhdi, S., Hi, S., & Hi, M. (2018). Membincang Peran Ganda Perempuan Dalam Masyarakat
Industri. 8(2), 81–86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zalza Putri Pradani, Widyastuti Widyastuti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.